sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Innovoinnista suunnitelmallista toimintaa?

Olen seurannut mielenkiinnolla median siirtymistä maksumuurien taakse, niiden ansaintalogiikan kompurointia ja hyppäämistä kylmään veteen ilman tietoa kuluttajien todellisesta käyttäytymisestä tulevaisuudessa. Vain epävarma on varmaa tässä tilanteessa, ja silti on toimittava, luotava uusia käytäntöjä, ennustettava tulevaa.

Miten yritykset varsinkin mediaan liitännäisillä aloilla voisivat suhtautua innovointiin? Tuottaako se heti, kohta vai koskaan tehtyjä investointeja takaisin?

Innovaatio

Mikä on innovaatio? Lyhyt määritelmä voisi olla uusi tuote, uusi tuotantotapa, uusi markkina, uusi idea, uusi käytäntö, tai jokin näiden yhdistelmä.
Tekes on määritellyt innovaation seuraavasti: "Innovaatio tarkoittaa kaupallisesti tai yhteiskunnallisesti uudella tavalla hyödynnettyä tietoa ja osaamista."

Idealähtöinen vai haastelähtöinen innovointi

Monet hyvät ideat ja innovaatiot löytyvät lähempää kuin uskommekaan. Voimme yrityksissämme miettiä ja yrittää keksiä uusia ideoita, joka on usein pitkä tie markkinoille ja kasvavaan liikevaihtoon ja -voittoon. Tämä tapa on myös vaikeasti johdettava ja mitattava. Idea syntyy kun se on syntyäkseen -tyyli.

Toinen, parempi ja nopeampi, tapa on etsiä olemassa olevasta omasta toiminnasta tai asiakaskunnan parista haasteita, ja löytää niihin ratkaisuja. Silloin päästään olemassa olevien haasteiden pariin, joista löytyy usein myös skaalaetuja, ja ideaa voidaan monistaa muihin vastaaviin haasteisiin.

Haasteista lähtevä innovointi antaa myös mahdollisuuden rajata haaste, jonka perusteella voidaan ratkaista, resursoida ja ratkaista haaste ennen investointeja. Kun investointeja lähdetään tekemään, tiedetään miksi investoidaan ja mitä tuottoja investoinnille voisi odottaa. Tämä on vaikeampaa, kun lähdetään ideoimaan uutta tuotetta mahdollisille markkinoille mahdollisilla investoinneilla ja hyvin epävarmoilla tuotoilla.

Yksin vai yhdessä? 

Löytyykö paras viisaus yrityksen sisältä? Monessa tapauksessa ei löydy. Löytyykö se toimialalta? Ei välttämättä ollenkaan. Avoin innovointi voi tapahtua myös kertomalla haaste tai ongelma suurelle yleisölle verkon kautta vaikkapa kilpailun muodossa. Ei ole ennenkuulumatonta, että öljyinsinööri ei keksi ratkaisua öljykatastrofin torjuntaan, vaan ratkaisu tulee rakennusalan insinööriltä, joka oli löytänyt ratkaisun valuvan sementin kovettamiseen.


Kuinka teillä toimitaan?

Mikä on sinun organisaatiosi tapa etsiä uutta innovaatiota? Osa innovaatioista kuolee ennen julkaisemistaan, osasta tulee menestystarinoita - jopa sattumalta. Pääasia on elää ajan hermoilla, innovoida ja toimia.

Seuraamalla markkinoiden kehittymistä, asiakkaiden käyttäytymistä ja toimia rohkeasti olemassa olevien todennäköisyyksien perusteella.

Albert Einsteinin sanoin:"If I had an hour to save the world, I would spend fifty-nine minutes defining the problem and one minute finding solutions."






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti