sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Onko asiakkaiden käyttäytyminen kasvua luovaa?

Osallistuin mainioon Median Tulevaisuus -seminaariin viime viikolla VTT:llä. Monia ajatuksia herättäviä puheenvuoroja median tulevaisuudesta, ja monia ajatuksia herättäneitä keskusteluja seminaarin jälkeen.

Kävin myös toisaalla viime viikon aikana keskusteluja asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.

Aloitetaan helposta. Kävin keskustelua kaakkoissuomalaisen henkilön kanssa siitä, kuinka mukavaa on maaseudulla, kun on lähikauppias, joka jaksaa vuodesta toiseen palvella asiakkaitaan pienissä ja isommissa tarpeissa. Hän kertoi oman paikkakuntansa kyläkauppiaasta, jota hän tuki käymällä ostoksilla lähes päivittäin, ja pyrki ostamaan kyläkaupasta kaiken mahdollisen. Lihat ja kalat olivat niitä, joita haettiin muualta, mutta muuten asioitiin siellä.

Tuli aika, jolloin 10 kilometrin päähän avattiin iso Prisma. Kuinka kätevästi sieltä saakin kaiken. Kyläkauppias myönsi tappionsa, ja sulki ovensa. Kyläläiset harmistuivat hänelle. Miksi näin, nythän heillä ei ole edes mahdollisuutta hakea täydennyksiään sieltä. Olisivat toimineet omalla ostokäyttäytymisellään ajallaan.

Toinen herätys tuli keskustelusta, kuinka kätevää on verkkoshoppailu. Voit siis tilata vaikka Italiasta kivannäköisiä vaatteita kotisohvalta. Tilauksen jälkeen jäät vaan seuraamaan netistä, kuinka DHL lähtee liikkeelle, näet kaikki pysähdyspaikat ja katsot millaista reittiä vaatteesi tulevat - kohta ne ovat minulla, jaksan odottaa, kun saan samalla seurata lentokoneen liikkeitä. Vaatteet saapuvat perille, ja voi, kolme neljästä ei sovi minulle. Ei haittaa, voinhan palauttaa ne korvauksetta, ja taas seurata, kuinka DHL kuljettaa paketin perille. Toki kannatan ekologisuutta ostoksissani.

Mennään isompiin asioihin. Median tulevaisuus -seminaarissa käsiteltiin median häviäjiä ja voittajia. Mainostuotot ropisevat sekä sanoma- että aikakauslehtipuolella kohisten, kuten myös levikit. Luemmeko vielä sanomalehtiä kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua? Onko käyttöliittymä edes oleellinen, jos se onkin älypaperi? Ei sitä kukaan vielä tiedä. Ei mainostajakaan. Eikä edes ajattele sitä, vaan miettii, kuinka asiakkaat tavoitetaan.

Kuka on voittaja mainosmarkkinoilla tämän tutkimuksen perusteella? Vastaus: Google ja Facebook. Ymmärrettävää. Mihin mainoseurot siis menevät ja missä ne luovat kasvua? Ei juurikaan Suomessa. Mitä tapahtuu meidän mediataloillemme? Kenen omistuksessa ne ovat kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua? Mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, mitä ne innovoivat.

Pitäisikö mainostajan ajatella kasvua luovia kysymyksiä ollenkaan? Mainostajan mielenkiinto kohdistuu siihen, miten tavoittaa asiakkaat, ja palveluntarjoajien tehtäväksi jää luoda kiinnostavia medioita mainostajalle.

Mielestäni kuitenkin kannattaa miettiä, mistä tuotteensa ostaa ja ketä haluaa hankinnoillaan tukea. Jostain on hyvä aloittaa. Jos vaikka uusisin Hesarin tilauksen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti