torstai 25. syyskuuta 2014

So dead!

Tämä herätys tulee aina säännöllisin väliajoin, milloin miltäkin taholta. Tänään uutisten perusteella ollaan kuoppaamassa Anttilaa. Kivijalkakauppa on kuollut. Viimeiset 10 vuotta olen kuunnellut, kuinka "print is dead", tai sitä, että KAIKKI ostaa nykyään KAIKEN verkkokaupasta.

Just. On aina helppoa alkaa yhtyä laumana tuollaisiin ajatuksiin. Kuitenkin kaikessa kyse on liiketoimintojen uudelleen muovaamisesta ja mahdollisuuksiin tarttumisesta. Ajatteleminen on haastavaa, eikä sitä aina osata, ja siksi on helpompaa yhtyä laumaan. Olen viime aikoina inspiroitunut Ville Tolvasen ajatuksista, häntä kannattaa seurata, koska toivon sen ajattelun leviävän epidemian tavoin. Seuraa vaikka täältä: http://villetolvanen.com/.

Herätys kirjapainot!


Eräässä keskustelussa viime viikolla tuli esille, että tilauskirjapainon edustaja oli empinyt digitaalisuuden olevan uhka painoille. Tähän fiksu, digitaalisuuden evankelista oli todennut, että ei se ole uhka painoille, ehkä painokoneille.

Mikä mahdollisuus digitaalisuus onkaan painoille, jotka hallinnoivat asiakkaiden dataa ja tilaushistoriaa! Olen edelleen painofani siinä, että mielestäni se on mahtava ympäristö innovoida uutta. Uusia toimintamalleja, uusia tuotteita, uusia ideoita, ihan mitä vaan. Suuri mahdollisuus on juuri siinä suuressa määrässä asiakkaiden dataa, jota painot ylläpitävät. Miten niitä asiakas voisi hyödyntää, ja miten paino voisi luoda sen avulla uutta liiketoimintaa auttamalla asiakastaan siinä? Vai onko niin, että joku muu keksii sen tavan ennen painoja?

Integroituminen


Integroitumisesta puhutaan paljon. Markkinoinnin, myynnin ja viestinnän integraatioon liittyvä keskustelu on varsinkin kiinnostanut minua siinä määrin, että olen seurannut  sitä paljon. Mahdollisuudet ovat upeat digitaalisessa maailmassa nykyisillä tekniikoilla ja työkaluilla. Minä kuulun siihen joukkoon, joka mielellään näkee mahdollisuuksia joka paikassa.

Yritysten kanssa keskustellessa kuitenkin pian herää kysymys, miten integraatio voisi voittaa kulttuurin? Muutos on tuskastuttavan hidasta. Tiedostetaan jo, missä pitäisi olla mukana, mutta "ei kenenkään tontti" on yrityksissä liian suuri. Siltä tontilta puuttuu ihminen, joka lähtisi viemään muutosta yrityksen sisällä. Moni yritys on kiitettävällä tavalla aloittanut jostain, ja oppinut lisää tekemällä, mutta vielä on liikaa niitä, jotka eivät tee mitään, eivät edes aloita.

Digitaalinen aineistonhallinta


Digitaalinen aineistonhallinta on siitä hyvä paikka aloittaa, että tiedostoja on anyway, kuvia, videoita, powerpointteja ja kaikenlaista muuta. Mietitään hyvä luokittelu, hakusanat, ja aletaan järjestää materiaaleja. Ja tehdään siitä tapa. Sinä päivänä, kun ollaan valmiita lähtemään kaikkiin maailman kanaviin vauhdilla, niin eipä tarvitse miettiä, mistä otetaan aineistot, kun nehän on jo järjestyksessä, ja mahdollisesti integroitavissa niin kanaviin, tuotannon työnkulkuihin kuin vaikkapa tuotetietojärjestelmään ja verkkosivustoille.

Aloita tästä, se palkitsee yrityksesi, vaikka et vielä tietäisi, mihin suuntaan ja kanaviin ollaan matkalla.

Sanotaan, mitä sanotaan, mikään ei ole dead, joka vielä on elossa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti